Componente de control

Componentele de control sunt dispozitive de intrare virtuale, ușor de utilizat, prin intermediul cărora utilizatorul poate introduce anumite comenzi. Din această categorie fac parte butoanele, riglele ajustabile, listele, listele ascunse, meniurile și câmpurile de text.

Butoane

Butoanele sunt obiecte grafice, al căror aspect este similar celor al butoanelor folosite în aparatura electronică și electrică. Acționarea butonului se face punând deasupra lui cursorul mouse-ului și apasând un buton al acestuia. În JFC/Swing există mai multe tipuri de butoane: butonul simplu, caseta de validare, butonul radio și articolul de meniu. Toate acestea sunt subclase ale clasei abstracte javax.swing.AbstractButton.

Clasa AbstractButton

Clasa javax.swing.AbstractButton definește caracteristicile comune ale diferitelor tipuri de butoane din JFC/Swing.
 
Iată câteva dintre acestea:
    - orice buton poate avea un text, care poate fi pus prin metoda void setText(String text) și poate fi aflat prin metoda String getText();
    - orice buton poate avea cel puțin o pictogramă, care poate fi pusă prin metoda void setIcon(Icon defaultIcon) și obținută prin metoda Icon getIcon();
    - orice buton poate avea o mnemonică, adică i se poate asocia o tastă, a cărei apasare are același efect cu apăsarea cu mouse-ul a butonului respectiv. Mnemonica se pune cu metoda void setMnemonic(int mnemonic), al cărei argument este codul tastei care trebuie acționată;
    - butonul generează trei tipuri de evenimente:
      . ActionEvent, când se acționeaza asupra lui;
      . ChangeEvent, când își modifică starea;
      . ItemEvent, când butonul este selectat sau deselectat.
      Există metode de adăugare a ascultătoarelor pentru aceste trei tipuri de evenimente: 
    void addActionListener(ActionListener a), 
    void addChangeListener(ChangeListener c), 
    void addItemListener(ItemListener i);
    - butonul are un nume al acțiunii de comandă pe care o exercită, sub forma unui șir de caractere; implicit, acest nume este identic cu textul butonului, dar el poate fi modificat prin metoda 
    void setActionCommand(String command) și poate fi aflat prin metoda 
    String getActionCommand();

O prezentare mai amplă a clasei AbstractButton este dată în Index.

În secțiunile urmatoare vom prezenta modul de utilizare a diferitelor tipuri de butoane, folosind clasele corespunzătoare ale pachetului javax.swing.



© Copyright 2000 - Severin BUMBARU, Universitatea "Dunărea de Jos" din Galați