Întoarcere în timp… la începutul anului 1970, când avea loc premiera piesei de teatru „Să nu vă plângeți”!

Noua piesă a plăcut publicului, a fost aplaudată de nenumărate ori pe parcursul desfăşurării ei, s-a dovedit împlinită…”

Astfel relata ziarul local Viaţa Nouă premiera spectacolului „Să nu vă plîngeți”.

Dumitru Pîslaru

Piesa dramaturgului Miroslav Stehlik, regizată de actorul Dumitru Pîslaru (care a jucat pe scena teatrului gălățean în perioada 1968-1973), a impresionat şi datorită faptului că mulţi dintre actorii care au dat viaţă personajelor erau elevi, componenţi ai Studioului Dramatic al Elevilor.

Studioul Dramatic al Elevilor, care funcţiona pe lângă Teatrul de Stat din Galaţi, avea în componenţa sa elevi ai unor şcoli gălăţene (Liceele nr. 5, nr. 7, nr. 1, nr. 6 și Liceul Industrial pentru Industria Alimentară). Elevii selectaţi de un juriu condus de directorul teatrului din Galaţi de la acea vreme, actorul Dumitru Pîslaru, trebuiau, pe lângă calităţile artistice deosebite, să fie şi buni la învăţătură.

Articolul sublinia:

sunt de-a dreptul impresionante, în același timp, dezinvoltura cu care amatorii se mișcă în scenă, naturaleţea gesturilor, spontaneitatea replicii, acordul firesc care se stabileşte între cei vârstnici şi partenerii lor… și acorda mai multă atenție analizei jocului elevilor care au surprins prin talent:

Vasile Dănilă, spre pildă, care nu se află la primul succes scenic (ni-l amintim foarte bine din «Balada» care a luat premiul I pe ţară la Bienala de anul trecut), a îmbrăcat hainele unui erou negativ, reeducat greu (ultimul), poate cel mai dificil rol al piesei. Supleţea actorului amator, jocul nuanţat, redarea fidelă a caracterului «bolovănos» al personajului, personalitatea acestui elev care se manifestă în teatru egalând profesionismul – ne face să credem în «steaua» sa, să-l vedem într-o ascensiune continuă.

Eugen Budeş – Negrea îşi face rolul, de asemenea, în acord cu concepţia regizorală, care îl aduce deseori în prim plan, mizând pe mimică cât şi pe siguranţa sa la replică. Umorul lui Lapot, se va mai cizela probabil pe parcurs asigurându-i-se astfel mai multă cursivitate.

Cuzma, jucat de un elev al Şcolii profesionale C.S.G. – Costel Zaharia – este unul dintre cele mai interesante figuri ale piesei. De remarcat, conştiinţa lui Zaharia în acest rol (ca şi travesti), pitorescul ţiganului întruchipat de dânsul, flexibilitatea jocului său prin care nu se face niciodată uitat în scenă. Tosea – au spus-o mulţi dintre spectatori – este apariţia «cea mai plăcută». Radu Dinulescu, în ciuda vârstei (cel mai mic din echipă) demarează frumos în spectacol menţinându-se pe linia de plutire a exigenţelor pînâ la capăt. Se vede de la distanță, că îşi construieşte personajul cu mare plăcere ceea ce îl face simpatic şi în scenă şi dincolo de ea.

«Bâlbâitul» (Verşnev) jucat de Romică Drăghici, este cel mai lesne de recuperat din colecţia lui Makarenco, dar nu şi cel mai uşor de redat sub aspect artistic. Elevul se «achită» de sarcini, fiind aplaudat deseori la scenă deschisă, ceea ce înseamnă mai mult decît simplă încurajare.

Pompiliu Comşa, la rându-i, în Anton, creează alături de actorul Dorel Bantaș (Calina Ivanovici – «administratorul») câteva secvenţe emoţionante ale piesei, dialogul purtându-se efectiv în limitele naturalului. Ne-a plăcut, de asemenea, Ovidiu Gherasim şi Rodica Lazăr, amândoi înzestraţi slujitori – nu de ocazie – ai Thaliei.

Finalul articolului se adresa actorilor profesioniști (Leonard Calea, Ștefania Goruneanu, Veronica Ișarog Teodoru, Dorel Bantaș, Năstase Alexandru, Taian Dănescu, Iorgu Viforeanu) care au manifestat „o cavalerească consideraţie pentru partenerii lor, jucând în nota obişnuită a spectacolelor date de profesionişti, fiind întotdeauna atenţi (a se citi corectivi) la mişcarea în scenă a «colegilor» lor mai tineri şi mai neexperimentaţi.”

Câteva cadre din spectacolul jucat la Galați în anul 1970 se găsesc în colecțiile speciale ale Bibliotecii Județene „V.A. Urechia” Galați, în care puteți să îi descoperiți și pe cunoscuții astăzi: Lică Dănilă (absolvent al Școlii de Arte din Galați și al Facultății de Arte din cadrul Universității „Dunărea de Jos” din Galați, actor și regizor tehnic la Teatrul Dramatic „Fani Tardini” din Galați), Radu Dinulescu (absolvent al Liceului „Vasile Alecsandri” din Galați și al Institutului de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” din București, cunoscut regizor și scriitor), Pompiliu Comșa (absolvent al Facultății de Drept a Universităţii „Danubius” din Galaţi, jurnalist și scriitor, editor al publicației „Realitatea”).

One comment
  1. Acest spectacol, „Să nu vă plângeți”, cu multe amănunte despre realizarea sa și despre turneul de la București (Sala Palatului) sunt multe referințe în cele 2 romane ale lui Radu Dinulescu: „Diversiune în eter” și „Confreria Tropicana” – editura Libris. A fost realmente o aventură!
    Informații în https://volga-neagra.com/index.html

Add Comment

Required fields are marked *. Your email address will not be published.