Din navele de pasageri ale Galațiului: „Moldova”

Nava „Moldova” aliniată alături de surorile sale „Muntenia”, „Vrancea”, „Mureș”

Muntenia și Moldova erau două dintre navele de pasageri care ofereau doritorilor călătorii pe Dunăre în anii ’70.

Realizate de Șantierul Naval Oltenița pentru Navrom, cele două nave au fost surprinse în numeroase fotografii, de-a lungul parcursului lor pe Dunăre.

Nava „Moldova” și-a făcut debutul în anul 1970, atunci când, în paginile cotidianului local se anunța, pe 12 septembrie, intrarea sa în exploatare.

O navă modernă de călători la acea vreme, „Moldova” realiza curse din Galați spre Brăila și Tulcea, precum și în Delta Dunării. Ea reprezenta pentru mulți gălățeni, o modalitate de a-și petrece timpul liber în mod plăcut, realizând o călătorie pe Dunăre spre orașul vecin, Brăila, sau de ce nu la Tulcea.

Nava „Moldova” la debutul său în portul Galați

Primii pasageri au urcat pe nava „Moldova” la 12 septembrie 1970, atunci când în presă apăreau informații despre lansarea acesteia și despre echipaj,  format din 15 oameni și condus de tânărul comandant Vasile Constantin, precum și despre capacitățile sale tehnice: viteza medie de croazieră de 33 km/h, în timp ce viteza maximă la care putea ajunge era de 40 km/h.

Nava beneficia de un salon-bar în prova, dotat cu fotolii, unde călătorii puteau viziona programele difuzate la televizor. Fotolii se găseau și în salonul de clasa I, în timp ce în salonul de clasa a II-a se găseau 70 de scaune rabatabile. Pe punte era pus la dispoziție un mobilier confecționat din răchită, unde călătorii se puteau relaxa în timpul drumului, admirând peisajul.

Intarsie execcutată de Dimitrie Știubei pe vasul de protocol „Siretul”

Asemenea navelor din aceeași serie, „Moldova” era decorată în interior cu intarsii deosebit de frumoase, de mari dimensiuni, realizate de artistul plastic Dimitrie Știubei (1901-1986), comandor al Marinei Militare Regale Române sub regii Ferdinand I al României și Carol al II-lea, care a decorat și alte nave rapide de călători pe Dunăre (Muntenia, Banat, Ardeal, Istria, Mehedinți), precum și nava de protocol Siretul, cu această tehnică de ornamentare prin încrustație.

Din păcate, destinul navei Moldova nu a fost în totalitate unul fericit, aceasta fiind implicată într-un accident pe canalul Chilia, chiar în primul an de funcționare. În urma acestui eveniment, deși supusă reparațiilor, nu a mai putut fi folosită la întreaga sa capacitate, funcționând doar cu unul dintre cele două motoare.

În anul 1999 nava a fost transferată spre Navron Delta Tulcea, apoi a fost modernizată la Șantierul Naval Tulcea în perioada 2006-2010 și este folosită în cursele din Delta Dunării, potrivit site-lui marinarii.ro

Surse: Viața nouă, an. 27, nr. 8007, 12 sept. 1970; Dimitrie Știubei, în Wikipedia [online], [citat 24 martie 2022], disponibil în Internet: https://ro.wikipedia.org/wiki/Dimitrie_%C8%98tiubei; Moldova, în marinarii.ro [online], [citat 24 martie 2022], disponibil în Internet: https://marinarii.ro/nava-de-pasageri-moldova/

Add Comment

Required fields are marked *. Your email address will not be published.