Întoarcere în timp… în urmă cu 90 de ani, când a fost inaugurat trenul fulger București – Galați

Pentru evenimentul inaugurării cursei fulger București – Galați, realizată de trenul „Danubiu”, Gara din Galați a fost decorată în mod corespunzător, așa cum relata și corespondentul cotidianului local: întreg localul gării era fastuos și feeric împodobit cu steaguri, ghirlande și firme luminoase care au dat stației un aspect de grandoare unică”. Pe frontispiciul gării a fost instalată o firmă cu un mesaj de mulțumire adresat Regelui Carol al II-lea: „Trăiască aducătorul fulgerului cu lumină și progres”.

Autoritățile civile și militare și un public numeros, format din „câteva mii de oameni”, au așteptat pe peronul gării sosirea trenului. În sunetele fanfarei Atelierelor C.F.R. și în strigătele de entuziasm ale mulțimii, Consiliul de Administrație al C.F.R., în frunte cu generalul Mihail Ionescu, director general al C.F.R., au fost întâmpinați, la coborâre, de primarul Galațiului de la acea vreme, Emil Codreanu.

Ilie Popescu, Trenurile albastre ale regilor României, București: Club feroviar, 2011

Bucuria vizitării orașului său natal cu prilejul unui astfel de eveniment memorabil, a fost dezvăluită de generalul Mihail Ionescu în discursul său:

Frumoasa primire ce ne faceți, mie și prețioșilor mei colaboratori din Administrația ce am onoarea să conduc, mă umple de bucurie și gratitudine față de concetățenii mei Gălățeni și foștii mei colegi. Ca fiu al Galaților, plin de recunoștință pentru toți cei ce m-au format, m-au instruit și m-au ajutat spre a-mi forma cariera, am căutat și eu pe cât am putut, ca îndată ce am avut ocazia favorabilă, să aduc modestul meu tribut la ridicarea și prosperarea acestui mare port al Țării noastre.

Trenul „Danubiu” era compus din patru vagoane salon „Pullman”, dintre care unul de clasa I și trei de clasa a II-a, remorcate de o locomotivă „Pacific 2215” și parcurgea distanța București – Galați în 3 ore și 35 min.

Un articol din revista Ilustrațiunea română din anul 1935 dezvăluia cititorilor că locomotiva a fost condusă, în prima sa cursă, de mecanicul Iacob Francisc, care mărturisea că „știe fiecare șurub, fiecare robinet al monstrului puternic”.

Articol din „Ilustrațiunea română”

Reporterul care a participat la cursa trenului ce avea în frunte o locomotivă „Pacific 2215” descria astfel experiența inedită pentru acele timpuri:

Trenul despică întunericul cu lumina farurilor și a scânteilor […] locomotiva lucrează cu o regularitate matematică, zgomotul asurzitor al roților, gâfâitul aburilor, țipetele sirenei bat cadența trupului de oțel care despică nebunește spațiul, înghițind kilometri peste kilometri.

Generalul Mihail Ionescu

Mihail Ionescu era ofițer de carieră. Înaintând de la gradul de locotenent până la cel de general, a lucrat în cadrul Marelui Stat Major, unde s-a ocupat de problemele transporturilor militare pe calea feratăÎn calitate de șef al Direcției Transporturi și Comunicații Militare a fost unul dintre specialiștii care a elaborat și a condus programul de transporturi militare din campania Armatei Române din anul 1913, precum și în Primul Război Mondial.

A fost unul dintre cei trei generali ai Armatei Române, alături de Ștefan Fălcoianu și Ion Macri, care au fost chemați la conducerea C.F.R. A îndeplinit funcția de Director al Direcției Generale C.F.R. (1920-1922, 1931-1933) și pe cea de Subsecretar de Stat la Subsecretariatul de Stat al Căilor Ferate (febr. – apr. 1927).

Surse: Vocea Galaților, an. 15, nr. 4255, 15 mai 1932; Vocea Galaților, an. 15, nr. 4263, 28 mai 1932; Vocea Galaților, an. 15, nr. 4267, 1 iun. 1932; Ilustraţiunea română, an. 7, nr. 9, 20 febr. 1935; Drumul de fier – un simbol al modernității. Repere din istoria căilor ferate române (1869-1939) reflectate în colecțiile speciale ale Bibliotecii Naționale a României [online], [citat 7 iunie 2022], disponibil în Internet: https://www.bibnat.ro/dyn-doc/5%20REPERE%20ISTORICE%20%C3%8EN%20DEZVOLTAREA%20C%C4%82ILOR%20FERATE%20ROM%C3%82NE.pdf; Ilie Popescu, Trenurile albastre ale regilor României [online], București, Club feroviar, 2011, p. 240, [citat 7 iunie 2022], disponibil în Internet: https://fliphtml5.com/ylfj/warx/basic

Add Comment

Required fields are marked *. Your email address will not be published.