Întoarcere în timp… în urmă cu 50 de ani, când a fost terminată execuția „celei mai rapide nave de concepție și construcție românească”

Despre lansarea unui vas cu destinații multiple” și caracteristici tehnice superioare scria ziaristul Gheorghe Teodorescu, la începutul lunii iunie, în periodicul local Viața nouă. Vasul cu pricina era cargoul Dolj, prima navă dintr-o serie de vase maritime construite la Șantierul Naval de la Galați.

Proiectat în întregime de ICEPRONAV Galați, Dolj a fost prima navă dintr-o serie de 80 de nave construite în perioada 1972-2002. Nava, destinată transportului de mărfuri generale, era dotată atât cu macarale de bord de fabricație românească, cât și cu mecanisme și agregate proiectate de ICEPRONAV și realizate de Uzina Mecanică Navală din Galați.

Printre caracteristicile cargoului Dolj, care făceau ca acesta să reprezinte la acea vreme o reușită în domeniu, se numărau:

  • destinații multiple – putea transporta mărfuri generale dispuse în vrac, utilaje, în magazii speciale, cherestea sau produse containerizate

  • putea naviga în zone cu climă temperată, tropicală, precum și în zone cu ghețuri sparte

  • dispunea de o autonomie de navigație de 8000 mile marine, ce reprezintă distanța România – America Latină fără nicio acostare

Considerată „cea mai rapidă navă de concepție și construcție românească”, având o viteză de deplasare de 16 noduri, cargoul Dolj datora această performanță concepției constructive adoptată de proiectanți, prin care, parte din prova scăldată de ape are forma unui bulb”.

Execuția cargoului, un prototip de navă cu un grad de complexitate tehnică ridicată, a reprezentat pentru colectivul de constructori gălățeni un adevărat examen al competenței lor profesionale. Șeful de brigadă Vasile Gîțămaiștrii Gheorghe Lupea, Andrei Chirtic și Gheorghe Arhire, alături de colectivele lor, au fost cei care au lucrat la execuția propriu-zisă a navei.

În ceea ce privește „viața” cargoului, site-ul „Marinarii” ne dezvăluie faptul că acesta a navigat pentru Navrom Constanța până în anul 1994, atunci când a fost închiriat de compania Ritz Rom Marine. Apoi numele i-a fost schimbat în Ponor, sub această nouă denumire realizând curse în porturi din Africa și Asia pentru ca în final să fie vândut la fier vechi și desmembrat la Bombay, în anul 1999.

Surse: Viaţa nouă, an. 18, nr. 8542, 3 iun. 1972; https://marinarii.ro/cargoul-dolj-ponor/

Add Comment

Required fields are marked *. Your email address will not be published.