Întoarcere în timp… în urmă cu 95 de ani, atunci când era inaugurată oficial prima linie aeriană civilă românească, pe ruta București-Galați

Deschiderea oficială a primei linii aeriene civile românești pe ruta București-Galați a avut loc în ziua de 24 iunie 1926, atunci când Ministerul de Război a organizat, pe aeroportul de la Băneasa, un mare miting aviatic în al cărui program au fost incluse evoluțiile unei escadrile de război, acrobații aeriene, lupte simulate și inaugurarea zborurilor „cari să ducă poșta pe anumite linii în România”.

Presa scrisă menționa:

Joi după amiază la orele 5, a avut loc, la aeroportul Băneasa, o mare serbare aviatică, cu ocazia inaugurării curselor aeriene de poștă și pasageri. Au asistat la serbare: suveranii și prințul Nicolae cari au luat loc într’o tribună ridicată în fața hangarului. Avioanele s’au înălțat la orele 5,45 luându-și drumul spre Galați cu mesagerii și pasageri amatori.”

Odată cu inaugurarea acestei rute, Aeroportul Galați (înființat în anul 1921) a primit statut de aeroport comercial, fiind efectuate regulat curse aeriene de pasageri, mărfuri şi poştă. Presa locală și cea centrală a promovat această nouă cale de transport, așa cum se poate constata din reclamele apărute în presa vremii, pe care le puteți vedea alăturat.

Despre amenajarea aeroportului, aflat „la bariera din dealul orașului, lângă cartierul C.F.R.”, în vederea reînceperii curselor aviatice doi ani mat târziu, căpitanul Ion Banu, comandantul aeroportului gălățean, declara:

Astfel s-a instalat un motor Diesel de 40 H. P. necesar iluminării localului, cât și pentru iluminarea electrică a aeroportului în timpul aterizărilor de noapte. A fost instalat un post de telegrafie fără fir… Aeroportul este prevăzut cu un hambar modern, care poate adăposti un număr de șapte avioane având toate aparatele necesare zborului. De asemeni există o cazarmă pentru soldați, o cancelarie, pavilioane de administrație și o sală de așteptare pentru călători”.

Astfel, pe 2 august 1928, pleca de la Galați, la ora 9.30, prima cursă spre Chișinău, cu un avion cehoslovac „Awia”, „în aclamațiunile” celor prezenți, ofițeri aviatori și invitați. Cursa plecase de la București la ora 8 dimineață, o oră mai târziu făcând escală la Galați, pentru ca la ora 10 să ajungă în capitala Basarabiei.

Altă cursă cu escală la Galați, programată a începe în următoarea zi, era București-Cernăuți, cu plecare din București la ora 6.30, escală la Iași și la Galați, și sosire în Cernăuți la ora 10.30.

Călătorii erau transportați cu o camionetă din oraș, ei achiziționând un bilet al cărui preț era echivalent cu cel al unui bilet clasa I de cale ferată, Pentru colete și corespondență se aplica, pe lângă taxele de timbru, o taxă specială, „de avion”. În ce privește piloții acestor zboruri, articolul din Adevărul îi menționează pe locotenenții Opriș, Oprișan și Coș, respectiv pe plutonierii Negreanu, Onosie, Periall și Porumb.

Surse: Dan Antoniu, Violeta Ionescu, Galați – o poveste cu aviatori, Galați, Editura Muzeului de Istorie Galați, 2015; Adevărul, an. 39, nr. 13040, 23 iun. 1926; Adevărul, an. 39, nr. 13042, 25 iun. 1926; Adevărul, an. 39, nr. 13043; Libertatea, an. 24, nr. 28, 1 iul. 1926; Adevărul, an. 41, nr. 13687, 3 aug. 1928.

Add Comment

Required fields are marked *. Your email address will not be published.