Întoarcere în timp… în urmă cu 90 de ani când a avut loc unul dintre „cele mai mare evenimente artistice”

Alexander Moissi

Cel mai mare eveniment artistic pe care-l va simți publicul gălățean”, așa era descrisă prezența la Galați, în februarie 1932, a companiei teatrale Münchner Kammerspiele, în frunte cu marele artist Alexander Moissi. Ansamblul berlinez s-a aflat într-un „Mare Turneu” în orașe din Cehoslovacia, Iugoslavia, Polonia și România. În țara noastră reprezentațiile teatrale au fost date în 12 orașe principale, la Galați fiind pusă în scenă piesa Cadavrul viu de Lev Tolstoi, „care a stârnit pretutindeni o admirație și un succes de neînchipuit”.

Cu 5-6 zile înainte de data spectacolului, casa Teatrului „Odeon” din Galați, unde urma să se joace piesa, era asaltată de numerosul public care căuta să-și procure din timp biletele, dovedind că „la Galați Moissi va avea o sală arhiplină”.

În ziarul gălățean Vocea Galaților, a apărut un rezumat al piesei și, în special, o prezentare a personajului principal, interpretat de artistul Alexander Moissi. Articolul, semnat de ziaristul Th. Iordache consemna

Un rezumat foarte searbăd. Pentru că e temerar și nespus de greu să rezumi în câteva rânduri opera cu toate detaliile din care să se poată măcar întrevede facultățile geniului.

Pentru societate – ah, societatea cu prejudecățile ei! Fedia  e un stricat, un element de nimic. Dar sufletul lui e plin de bunătate și de mărinimie. Își dă  seama de căderea lui, dar nu depune nici o sforțare să se îndrepte, deoarece ar face-o fără nici un scop  – mai precis, fără un scop altruist. Căci singur spune în fața judecătorului. Sunt fericit  că am făcut ceea ce trebuia să fac; că eu, om păcătos, am lăsat viața, ca să le fac loc acelora cari sunt plini de viață  și de bunătate. Câtă degajare de sine însuși!

Alexander Moissi în „Cadavrul viu”

 Îți vine să plângi și să admiri pe acest om depravat și fără voință, care mai presus de existența lui, pune existența altora. De aceia Fedia, deosebit de caracterul personagiilor shakespeariene, dar cu aceiași putere de creație, înfățișează încă un aspect al firii umane, în labirintul căreia Tolstoi a pătruns cu forța geniului aprinsă.

Și socotim că reprezentarea „Cadavrului viu” în orașul nostru cu tragedianul celebru care – după cum mărturisește toată lumea – se identifică cu rolul nemuritorului Fedia, e cel mai rar spectacol prilejuit gălățenilor.

Alexander Moissi văzut de Victor Ion Popa

Astfel, gălățenii s-au bucurat de interpretarea celebrului Alexander Moissi (1879-1935), unul dintre marii actori europeni de teatru de la începutul secolului al XX-lea. Actor austriac de origine albaneză, Alexander Moisi s-a remarcat atât în rolurile interpretate în piese de teatru, cât și în film, în cele zece producții cinematografice în care a jucat în perioada 1910-1935, dintre care șapte au fost mute. Ca actor de teatru a cucerit admirația publicului prin capacitatea sa de interpretare a celor mai dificile roluri, fizicul având partea sa de contribuție, așa cum remarca presa vremii: avea ochi mari, negri, fascinatori, o voce caldă, armonioasă, de a cărei vrajă erau cuprinși toți ascultătorii…[…] era firav, chinuit în permanență de șubrezenia plămânilor. Cucerea publicul prin lirismul și poezia care emana din întreaga-i făptură, prin arta cu care înnobila orice personaj înfățișat.

Surse: Acțiunea, an. 3, nr. 500, 11 febr. 1932; Vocea Galaților, an, 15, nr. 4177, 14 febr. 1932; Acțiunea, an. 3, nr. 504, 15 febr. 1932.

Add Comment

Required fields are marked *. Your email address will not be published.